Wybór systemu zarządzania transportem TMS – krok pierwszy

Natalia Młyńczak
08 lutego 2018 6 min.

Rewolucję czas zacząć!

Zmiany to nieodłączny element życia. Nie należy się ich bać, ani od nich uciekać. Najlepsze, co możemy zrobić, to mądrze je wykorzystać. Wdrożenie oprogramowania klasy TMS to zmiana, o której bez przesady można powiedzieć, że rewolucjonizuje pracę firmy transportowej. Zanim jednak dojdziemy do tego etapu musimy podjąć się wyboru najlepszego dla nas rozwiązania. Pierwszym strategicznym krokiem, który nam w tym pomoże, jest audyt wewnętrzny – projekt zrealizowany własnymi siłami przedsiębiorstwa.

Czego dowiesz się z artykułu:

  • Od czego należy zacząć szukając systemu transportowego?
  • Audyt  wewnętrzny – co to jest i czemu służy?
  • Jak zrobić audyt krok po kroku.
  • Na jakie przeszkody możesz trafić na pierwszym etapie wyboru systemu TMS?

Czas na zmiany

Na efektywnie przeprowadzony audyt składają się trzy elementy: powołanie zespołu, przeprowadzenie analizy sytuacji w firmie oraz zdefiniowanie wymagań wobec oprogramowania. Należy liczyć się z faktem, że audyt doprowadzi do wywrócenia dotychczasowych reguł pracy „do góry nogami” lub istotnych przemian organizacyjnych. Przystępując do audytu bądźmy więc gotowi na zmiany – przyjmijmy, że początkowa niepewność i obawa przed ich wprowadzeniem wkrótce zamienią się w efekt w postaci systematycznej poprawy funkcjonowania przedsiębiorstwa

Powołanie zespołu ds. audytu

Zespół ds. audytu wewnętrznego powinni tworzyć specjaliści. Ważne jest, by na jego czele stanęła osoba decyzyjna. Kierownik zespołu musi mieć pogląd na wszystkie procesy zachodzące w firmie. Istotna jest też umiejętność formułowania i oceny celów strategicznych oraz rozstrzygania sporów kompetencyjnych. Do lidera dołączyć powinni menadżerowie działów, których wesprą pracownicy liniowi znający organizację „od podszewki”. Powołanie zespołu ds. audytu musi zostać ukonstytuowane. Optymalnie zarządzeniem prezesa, czy komunikatem informującym wszystkich o zawiązaniu zespołu, celu jego powołania oraz nowych uprawnieniach i obowiązkach jego członków.

Audyt czas zacząć

Przeprowadzenie audytu rozpoczyna zebranie firmowej dokumentacji, procedur i instrukcji dotyczących struktury oraz procesów, które zweryfikuje powołany zespół. Jest to moment konfrontacji założeń związanych z organizacją pracy i praktyki oraz wskazania obszarów podlegających doskonaleniu. Na bazie diagnozy aktualnych problemów, nowo zdefiniowanych celów i potrzeb związanych z planami rozwojowymi, następuje sformułowanie wymogów wobec systemu TMS. Stanowi ono clou sprawy. Wymagania te obejmować powinny następujące obszary: procesy realizowane (dotąd) poza systemem; procesy, które można zautomatyzować (np. windykacja, fakturowanie czy powiadomienia) oraz integrację z systemami zewnętrznymi (np. z finansowo- księgowymi, giełdami ładunków, systemami GPS czy mapowymi). Ustalenia dotyczyć powinny też obszarów pozafunkcjonalnych oprogramowania, jak część administracyjna systemu, określenie praw dostępu dla poszczególnych pracowników, automatyczne logowanie na domenie, archiwizowanie bazy danych, zabezpieczenie infrastruktury sprzętowej, czy też oczekiwań wobec technologii systemowej.

Co zyskasz dzięki audytowi?

Zwieńczeniem audytu jest opracowanie dokumentacji zawierającej m.in. wymagania funkcjonalne i niefunkcjonalne wobec oprogramowania, wytyczne pomocne przy jego wyborze oraz założenia do zmian w zakresie procesów przebiegających w firmie. Będzie nam ona towarzyszyć przez cały okres wybierania, a później wdrożenia systemu TMS.

Kolejnym krokiem, jaki stoi przed zespołem ds. audytu, jest analiza konkurencji w branży oraz analiza dostawców oprogramowania informatycznego.

Wróć do listy wpisów
Masz więcej pytań?
Zadaj nam dowolne pytanie. Przejdź do formularza, by skontaktować się z naszym specjalistą.
Napisz do nas